onsdag 12 maj 2010

Nässelsoppa

Jag gorde en nässelsoppa förra helgen.
Det rekomenderar jag, väldigt gott!
Men den måste göras NU när näslorna är späda.


NÄSSELSOPPA
2l späda nässlor, 1 bit purjolök, vatten, salt, 3 msk smör, 1msk mjöl, 1 ½ l god buljong, 2tsk fänkål och anis blandat, salt och peppar, ca 1 dl grädde.
Skölj och rensa nässlorna väl. Koka nässlorna tillsammans med strimlad purjolök i vatten och salt så de täcks i ca 12 min för att förvälla dem. Häll av vattnet och hacka eller mixa nässlorna.
Fräs smör och mjöl i en tillräckligt stor kastrull. Späd med buljong och tillsätt fänkål och anis. Koka i 7-8 min. Tillsätt nässlorna med purjolöken. Salta och peppra och tillsätt lite grädde. Koka i ca 3-4 min.
Servera gärna tillsammans med kokta ägghalvor, gräslök och crème fraiche och nybakt bröd! Super gott och nyttigt!
Smaklig spis!

5 kommentarer:

  1. Låter super! Är det torkade kryddor, anis o fänkål el färsk fänkål?

    Therese

    SvaraRadera
  2. Låter enormt gott.Jag har aldrig plockar nässlor o gjort soppa.Kul att du gör det!
    kram Mor

    SvaraRadera
  3. Ja, det är torkade kryddor som jag använt mig av. Det är kul att få nytta av denna växt som annars bara är i vägen.

    SvaraRadera
  4. Soppan låter jättegod! Är det brännässlor man använder? Har du något tips på hur man får bort brännässlor från tomten? Jag har provat att dra bort dem med rötterna men det hjälper ju inte...det var bara sååå himla jobbigt! Har dock hört att om man har brännässlor så betyder det att man har en bra jord...:)

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  5. Nej du, hur man blir av med dom det har jag ingen anning om. Men man kan äta dom förvällda som spenat.

    SvaraRadera